Chcesz pracować w Urzędzie Skarbowym i zastanawiasz się, jakie musisz spełniać wymagania, jak wygląda proces rekrutacji i jak się do niego przygotować. 

Z tego wpisu dowiesz się, jakie musisz spełnić wymagania, aby aplikować do US, gdzie szukać aktualnych ofert pracy,  oraz jak może wyglądać proces rekrutacyjny.

Zapraszam do lektury!

Wymagania dla kandydatów do pracy w urzędzie skarbowym

Pracownicy Urzędów Skarbowych zaliczają się do pracowników korpusu służby cywilnej, oznacza to, że wymagania związane z pracą w urzędzie są formalnie określone i ogólnodostępne dla wszystkich.

Wymagania te zostały wskazane w ustawie o Służbie Cywilnej. 

Kandydat chcący podjąć zatrudnienie w Urzędzie Skarbowym musi:

  • Posiadać polskie obywatelstwo,
  • Korzystać z pełni praw publicznych, 
  • Nie może być skazany za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe. 

Dodatkowo musi spełniać wymagania obowiązkowe wskazane w ogłoszeniu, a spełnianie wymagań dodatkowych zwiększa jego szanse na zatrudnienie.

Przykładowe wymagania obowiązkowe zawierane w ofertach na wolne stanowiska w Urzędach Skarbowych:

  • Wykształcenie średnie,
  • Znajomość przepisów prawa podatkowego,
  • Posiadanie obywatelstwa polskiego,
  • Korzystanie z pełni praw publicznych,
  • Nieskazanie prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
  • Brak współpracy z organami bezpieczeństwa wymienionymi w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (dotyczy kandydatów urodzonych przed 1 sierpnia 1972 r.).

W wymaganiach dodatkowych zazwyczaj możemy spotkać zapisy o:

  • posiadaniu wyższego wykształcenia,
  • Umiejętność obsługi aplikacji biurowych (edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, programy do prezentacji),
  • Umiejętność planowania i organizowania pracy na własnym stanowisku,
  • Umiejętność pracy pod presją czasu i odporność na stres.

Przydatne dokumenty w trakcie rekrutacji do urzędu skarbowego

Wiedza już jakie wymagania musi spełniać osoba starająca się o pracę w urzędzie skarbowym nadszedł czas, aby zapoznać się z aktualnymi ogłoszeniami o wolnych stanowiskach. Każdy Urząd Skarbowy na swojej stronie internetowej posiada zakładkę ogłoszenia i właśnie w niej publikuje aktualne ogłoszenia. Drugie miejsce gdzie możemy szukać ogłoszeń to strona www.nabory.kpr.gov.pl, po znalezieniu intersującego nas ogłoszenia przygotujmy dokumenty jakie zostały wskazane w ogłoszeniu. Zazwyczaj jest to: 

  • CV
  • List motywacyjny
  • Dokument potwierdzający posiadanie wykształcenia niezbędnego,
  • Oraz oświadczenia.

Większość Izb Administracji Skarbowych, bo to właśnie Izby są odpowiedzialne za rekrutacje pracowników, oferuję możliwość złożenia dokumentów elektronicznie za pośrednictwem formularza rekrutacyjnego lub na adres e-mail. Dokumenty można również przesłać za pośrednictwem epuapu, operatora pocztowego lub dostarczyć osobiście pod wskazany adres.  Ważne jest aby w przypadku poczty na kopercie zrobić dopisek z numerem ogłoszenia na, które przesyłamy dokumenty. 

Jak wygląda nabór do urzędu?

Każda z Izb Administracji Skarbowych w drodze wewnętrznej regulacji określa zasady naboru do pracy i służby w swoich jednostkach. Często dokument ten można odszukać na stronie internetowej. W większości Izb nabór składa się z kilku etapów weryfikacji formalnej złożonych ofert, testu wiedzy merytorycznej i/lub praktycznej oraz rozmów rekrutacyjnych.

Weryfikacja formalna ofert następuje po okresie składania dokumentów wskazanym w ogłoszeniu. Jest to zazwyczaj do 14 dni po z uwagi na możliwość otrzymania ofert za pośrednictwem operatora pocztowego a jak wskazuje nam ustawa decyduje data stempla pocztowego. Po tym etapie powinniśmy spodziewać się informacji czy nasze dokumenty spełniają wymagania niezbędne i zostaniemy zaproszenia do następnego etapu. Kolejny etap to zazwyczaj test wiedzy merytorycznej, który może odbyć się stacjonarnie lub online przy wykorzystaniu odpowiedniego narzędzia. Po etapie testu wiedzy rekruterzy odpowiedzialni za nabór przekażą nam informację o ewentualnym zaproszeniu na rozmowy rekrutacyjne, które mogą odbyć się w siedzibie urzędu lub na platformach internetowych np. MS Teams.

Na rozmowach rekrutacyjnych spotykać się możemy najczęściej z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego, kierownikiem komórki organizacyjnej, do której aplikujemy i rekruterem.  Rozmowy trwają zazwyczaj do 45 minut i mają na celu zbadanie kompetencji interpersonalnych wykorzystywanych na stanowisku. Oczywiście zdarzyć się mogą również pytania merytoryczne. 

Po etapie rozmów rekrutacyjnych komisja, która spotkała się z kandydatami, przygotowuje oceny i rekomendacje kandydatów do zatrudnia a decyzję o tym kto zostanie zatrudniony podejmuje Dyrektor Izby Administracji Skarbowej, której dana jednostka podlega.

Rekruter po podjęciu decyzji przez Dyrektora Izby przekazuje osobą uczestniczącym w naborze informacje czy zostaną zatrudnieni. Wynik rekrutacji jest również zamieszczany na stronie internetowej jednostki. 

Jak się przygotować do rozmowy w urzędzie skarbowym?

Przygotowując się do rozmowy rekrutacyjnej warto zapoznać się z regulaminem organizacyjnym jednostki, który można znaleźć na stronie internetowej. Są tam opisane zadania komórki organizacyjnej oraz wrócić do zadań wskazanych w ogłoszeniu.